Dašak Beograda 19. veka u Vukovaru

Kustoskinja Narodnog muzeja iz Beograda Ivana Janković održala je 23. septembra u vukovarskom Srpskom domu predavanje pod nazivom „Biseri slikarstva 19. veka iz Narodnog muzeja Srbije“.

Dušan Velimirović 27.09.2022.
„Biseri slikarstva 19. veka iz Narodnog muzeja Srbije“ Ivana Janković Srpski dom Vukovar

Imena velikih srpskih slikara poput Katarine Ivanović, Đorđa Krstića ili Paje Jovanovića odzvanjala su u petak naveče malom salom Srpskog doma u Vukovaru. Okupljeni gosti predavanja „Biseri slikarstva 19. veka iz Narodnog muzeja Srbije“ pažljivo su slušali reči muzejskog savetnika u Narodnom muzeju Srbije Ivane Janković.

- Došla sam da upoznam stanovništvo Vukovara sa najlepšim remek-delima naše stalne postavke. Videli smo dela majstora poput Katarine Ivanović, Paje Jovanovića, autora čuvenog Krunisanja cara Dušana koje je na Sretenje ove godine vraćeno u stalnu postavku. Videli smo takođe i dela Đorđa Krstića i ostalih umetnika koja oslikavaju umetnost 19. veka u Srbiji, a uključila sam i Steriju kao osnivača Narodnog muzeja Srbije. Nadam se da je predavanje bilo zanimljivo i onima koji nisu posetili naš muzej, ali i onima koji su bili pa im je ovo bila prilika da se podsete i da nam dođu ponovo - kaže Ivana Janković.

Osim slikarstva, bilo je reči i o građanskom društvu Srbije i Beograda 19. veka.

- Neki od slajdova današnje prezentacije prikazuju dela Steve Todorovića koji je uticao na unapređenje kulturnih, umetničkih i sportskih sadržaja grada Beograda, a odabrala sam i portret Vladana Đorđevića koji je bio prvi gradonačelnik. I tu se vidi, kako se na neki način Beograd iz turskog mesta transformisao u Evropsku prestonicu. Veliki procvat umetnosti dogodio se posle Velike seobe Srba kada su strujanja zapadnoevropske umetnosti počele da prodiru u srpsku umetnost. Tada u srpskom religioznom slikarstvu vidimo prvo uticaj baroka, a kasnije počinje polako da se razvija građanska klasa, odnosno klasa intelektualaca, a onda i oni postaju naručioci slika, a ne više samo Crkva, pa se menjaju i teme i žanr slikarstva, kao i zahtevi koji se postavljaju pred slikara. Umesto, isključivo religioznih tema, u slikarstvo ulazi portret koji služi da ovekoveči članove ili cele porodice tadašnjih trgovaca, zanatlija i ostalih predstavnika građanske klase koji se izdvajaju. U drugoj polovini 19. veka, čak dva veka posle prodiranja u evropskoj umetnosti, pojavljuje se pejzaž kao samostalna tema – otkriva Janković neke od detalja predavanja održanog u vukovarskom Srpskom domu.

Ovim predavanjem, Ustanova u kulturi Srpski dom zatvorila je svoj program za septembar, ali je direktor Nebojša Vidović najavio i dešavanja u oktobru.

- Osim svojih aktivnosti, sarađivaćemo i sa drugim ustanovama srpske zajednice sa ovog područja, prvenstveno sa Srpskim kulturnim centrom gde ćemo prvog oktobra imati monodramu Milana DimićaIma neka tajna veza“ koja je omaž Dušku Trifunoviću, a biće deo Nedelje srpske knjige. Na taj način potičemo saradnju sa drugim institucijama jer naša ustanova može svojim tehničkim i logističkim kapacitetima da omogući sve ono što ljudi žele, nameravaju i hoće da ostvare u smislu svojih programskih aktivnosti – navodi Vidović.

Osim navedenih dešavanja, 8. oktobra biće održana prezentacija zbornika akata Srpske crkvene pravoslavne opštine, a to će biti uvertira za posetu Patrijarha Porfirija Vukovaru 15. i 16. oktobra.