Kroz zabavne radionice i aktivnosti neguju svoj identitet
Letnja škola „Sava Mrkalj”, dugogodišnja aktivnost SKD „Prosvjeta” iz Zagreba ove godine organizuje se po 29. put.
Ovogodišnja Letnja škola srpskog jezika i kulture „Sava Mrkalj” započela je s radom 14. jula i odvijaće se u tri smene, a u njoj će se družiti, učiti srpski jezik i obavljati čitav niz zanimljivih aktivnosti 180 učenika osnovnih i srednjih škola iz svih krajeva Hrvatske.
Uz vodstvo vrsnih predavača i nastavnika, učenici će izučavati pripremljeno gradivo iz srpskog jezika i književnosti, geografije, istorije te muzičke i likovne kulture.
- Kamp je počeo 14. jula i u toj prvoj grupi bilo je 48 srednjoškolaca. Druga grupa, odnosno prva osnovnoškolska grupa je upravo započela sa radom, okupila se 20. jula i njih je ukupno 65. Zadnja grupa od 67 osnovaca dolazi nam 26. jula i na Viru će biti do 1. avgusta kada letnja škola i završava – objašnjava voditeljka škole Jovana Rašeta.
Deca su u letnju školu došla iz svih krajeva Hrvatske od njenog istočnog dela pa sve do Dalmacije. Borave na ostrvu Vir u odmaralištu „Cvrčak” i dosadašnja iskustva su veoma pozitivna. Program za srednjoškolce sastoji se od nastave srpskog jezika, istorije i umetnosti, a imaju i dve terenske nastave.
- Sa srednjoškolcima smo posetili manastir Krka, Kistanje i Nacionalni park Krka, a drugog dana smo bili u Zadru i posetili kulu Janković Stojana. Bili smo i u novootvorenom Srpskom kulturnom centru i pravoslavnoj crkvi. U kulu Janković Stojana, već po tradiciji, dolazimo svake godine gde nas dočekaju ćerke Vladana Desnice, a ove godine su i majice koje smo nosili imale motiv kule Janković Stojana. Sem toga dva puta dnevno idemo na kupanje i imamo razne sportske aktivnosti. Zadnje dve večeri imamo i sportske igre, a sem nastave imamo i razne radionice. Ove godine imali smo radionicu o istoriji srpske rep muzike koja je završila tako što su učenici pisali i izvodili svoje rep pesme – objašnjava Jovana Rašeta.
Za osnovnoškolce je organizovana nastava srpskog jezika u koju je uključeno i početno učenje pisanja i čitanja ćirilice jer u letnju školu dolaze i deca iz krajeva u kojima ne postoji ni jedan model nastave srpskog jezika i pisma. Organizovana je i nastava istorije i geografije, muzičke i likovne kulture i druge aktivnosti poput kaligrafije, folklora i sporta.
- Za vreme trajanja kampa deca koja ne znaju ćirilicu uspevaju da je nauče, iako često ne iz prvog puta, ali dobro je to što u školu dolaze već godinama. Deca su boravkom ovde oduševljena i ove godine smo imali rekordan broj prijava, ali nažalost nismo uspeli da primimo sve koji su bili zainteresovani tako da pravimo i listu čekanja. Čak smo i maksimalan broj u zadnjoj grupi sa 65 povećali na 67 učenika, ali i dalje nismo uspeli da primimo svu decu što mi je jako žao. Deca vole da dolaze ovde, vole da se druže, stekli su ovde prijatelje s kojima su u kontaktu cele godine – prenosi svoja iskustva Jovana Rašeta koja je i sama nekada bila polaznica ove letnje škole, a danas je njen voditelj.

Zahvaljujući organizovanoj nastavi mnoga deca na Viru nauče i da plivaju. Sa decom pored predavača boravi i noćni čuvar koji se brine da u kampu sve bude u najboljem redu.
- Dosadašnja iskustva su zaista dobra i nikada nismo imali nekakvih problema. Naravno, postoje deca koja se teže odvajaju od roditelja pa nam ponekad te prve noći budu teže, ali sve to prođe i deca se brzo naviknu. Prijašnjih godina dešavalo se da poneko dete bude jako tužno pa su roditelji morali da dođu po njega, ali to se zaista retko kada dešavalo – kaže Jovana uz napomenu da je letnja škola jedan od najvažnijih Prosvjetinih projekata i da je važna za održavanje i negovanje nacionalnog identiteta pogotovo za decu koja nemaju priliku da u redovnoj nastavi uče srpski jezik i pismo.
Letnju školu SKD „Prosvjeta” organizuje u partnerstvu sa Srpskim narodnim većem i Većem srpske nacionalne manjine Grada Zagreba, a program je sufinansiran sredstvima Ministarstva nauke, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske, kao i sredstvima Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina.
*Ovaj tekst je nastao u sklopu projekta „Tu gdje živimo“ koji je podržao Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije.